ویژگی‌های شرکت‌های سهامی عام و خاص

در این مقاله از آکادمی لیزان، قصد داریم در خصوص شرکت‌های سهامی عام و خاص که نقش بسیار مهم و پررنگی در اقتصاد کشور ایفا می‌کنند، در قالب مقاله و فایل ویدیویی صحبت کنیم؛ تمامی ویژگی‌های شرکت‌های سهامی و تفاوت آن با مؤسسات تک مالکی و شرکت‌های تضامنی را به‌صورت کامل تشریح نموده‌ایم.  

شرکت سهامی

طبق ماده 1 اصلاحیه قانون تجارت مصوب اسفند 1347، شرکت سهامی شرکتی است که سرمایه آن به سهام تقسیم شده و مسئولیت صاحبان سهام محدود به مبلغ اسمی سهام آن‌ها است. طبق ماده 2 اصلاحیه قانون مذکور، شرکت سهامی، شرکت بازرگانی محسوب می‌شود ولو این که موضوع عملیات آن امور بازرگانی نباشد.

درباره شرکت‌های سهامی

شرکت‌های سهامی از طریق جمع‌آوری پس‌اندازهای تعداد زیادی از مردم ابزار مناسبی برای تأمین سرمایه لازم برای فعالیت‌های تجاری گسترده به شمار می‌روند. تقریباً تمامی واحدهای تجاری بزرگ مانند صنایع فولاد، ذوب‌آهن، خودروسازها، بانک‌ها، شرکت‌های بیمه و بسیاری از واحدهای کوچک در قالب شرکت‌های سهامی سازمان‌دهی می‌شوند؛ بنابراین به دلیل نقش مهم شرکت‌های سهامی در اقتصاد کشور و به‌منظور درک صحیح از شرایط اقتصادی توجه به شرکت‌های سهامی و روش‌های حسابداری آن‌ها از اهمیت ویژه و بسزایی برخوردار است.

ویژگی‌های شرکت سهامی عام و خاص

انواع شرکت‌های سهامی

طبق ماده 4 اصلاحیه قانون تجارت، شرکت‌های سهامی به 2 دسته زیر تقسیم می‌شوند:

  • شرکت‌های سهامی عام: شرکت‌هایی هستند که مؤسسین، قسمتی از سرمایه شرکت را از طریق فروش سهام به مردم تأمین می‌کنند.
  • شرکت‌های سهامی خاص: شرکت‌هایی هستند که تمام سرمایه آن‌ها در موقع تأسیس، منحصراً توسط مؤسسین تأمین می‌گردد.

طبق ماده 5 اصلاحیه قانون تجارت، در موقع تأسیس حداقل سرمایه در شرکت‌های سهامی عام 5،000،000 و در شرکت‌‌های سهامی خاص 1،000،000 ریال می‌باشد.

ویژگی‌های  شرکت‌های سهامی

ویژگی‌هایی که شرکت سهامی را از مؤسسات تک مالکی و شرکت‌های تضامنی متمایز می‌سازد، به شرح زیر است:

1- شخصیت حقوقی مستقل:

شرکت‌های سهامی برخلاف مؤسسات تک مالکی و شرکت‌های تضامنی، یک شخصیت حقوقی مستقل از صاحبان سهام خود می‌باشد؛ بنابراین همانند یک شخصیت حقوقی می‌تواند دارایی خریداری نموده و مالک آن گردد و برای ادامه فعالیت خود بدهی نیز تقبل نماید. به همین دلیل هرگونه اقدام شخصی صاحبان سهام هیچ نوع تعهد و الزامی برای شرکت‌های سهامی به وجود نمی‌آورد.

2- مسئولیت محدود سهامداران:

 باتوجه‌به این که شرکت سهامی یک شخصیت حقوقی مجزا از مالکان خود دارد مسئولیت سهامداران در قبال بدهی شرکت محدود به مبلغ اسمی سرمایه آنها بوده و در صورت ورشکستگی شرکت، طلبکاران شرکت قانوناً نمی‌توانند هیچ‌گونه ادعایی نسبت به دارایی‌های سهامداران داشته باشند.

3- تفکیک مدیریت از مالکیت:

 ازآنجایی‌که تعداد سهامداران شرکت سهامی زیاد می‌باشد تمامی آنها نمی‌توانند در اداره امور شرکت نقش داشته باشند؛ بنابراین سهامداران از بین خود تعدادی را به‌عنوان عضو هیئت‌مدیره انتخاب نموده و اداره امور شرکت‌ها به آنها می‌سپارند

 ۴- سهولت جمع‌آوری سرمایه:

 ازآنجایی‌که در شرکت‌های سهامی افراد مختلف می‌توانند سرمایه‌گذاری نمایند، لذا این گونه شرکت‌ها به‌سهولت می‌توانند سرمایه‌های کوچکی را که به‌تنهایی برای فعالیت‌های عمده تجاری کافی نیست جمع‌آوری نموده و در پروژه‌های موردنظر به کار گیرند.

 ۵ – سهولت نقل‌وانتقال سهام:

 بر خلاف شرکت‌های تضامنی که انتقال سهم‌الشرکه باید با موافقت کلیه شرکا باشد سهامداران یک شرکت سهامی به‌سادگی می‌توانند سهام خود را به اشخاص دیگر واگذار نمایند بدون این که نقل‌وانتقال سهام بین سهامداران تأثیری بر وضعیت مالی و ادامه فعالیت شرکت داشته باشد.

۶ – تداوم فعالیت:

 یک شرکت سهامی با نقل‌وانتقال سهام و تغییر مالکیت و حتی با فوت یا ورشکستگی یک یا تعدادی از سهامداران از بین نمی‌رود و بقای آن مستقل از بقای سهامداران می‌باشد درصورتی‌که در شرکت‌های تضامنی با کناره‌گیری یا فوت یکی از شرکا به‌احتمال زیاد شرکت منحل می‌گردد.

شما مخاطبین عزیز آکادمی لیزان می‌توانید برای اطلاع از جدیدترین مقاله‌ها و مباحث حسابداری و مالی، صفحه ما را در اینستاگرام دنبال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *