معرفی کامل رشته حسابداری

در این مقاله از آکادمی لیزان به  بررسی و معرفی رشته حسابداری به‌عنوان یکی از پرطرفدارترین رشته‌های دانشگاهی در ایران که دارای بازار کار بسیار مناسبی است خواهیم پرداخت.  ابتدا سعی می‌کنیم تعریفی ساده از این رشته ارائه داده، سپس انواع شاخه‌ها و گرایش‌های رشته حسابداری، بازار کار رشته حسابداری، توانایی‌های لازم برای کسب موفقیت در این رشته و سایر موارد را بررسی خواهیم کرد

حسابداری چیست؟

درصورتی‌که این رشته را برای تحصیل انتخاب کرده و یا انتخاب خواهید کرد بارها با این جمله در کتاب‌های مختلف رشته حسابداری مواجه خواهید شد که حسابداری زبان تجارت است؛ اما منظور این جمله چیست؟ در پاسخ می‌توان بیان کرد برای ارتباط با هر شخصی می‌بایست از یک وسیله ارتباطی که به آن زبان (کلامی، نوشتاری، اشاره، برنامه و…) گفته می‌شود استفاده کرد؛ حسابداری دقیقاً چنین کاربردی برای حوزه تجارت دارد. برای اینکه بتوانیم در حوزه تجارت و یا هر کسب‌وکاری فعالیت کرده و آن را به نحو احسن مدیریت نماییم ناگزیر به استفاده از حسابداری هستیم. اگر بخواهیم تعریف ساده‌ای از رشته حسابداری ارائه کنیم می‌توانیم بگوییم که  دراین رشته، اطلاعات مربوط به رویدادهای مالی قسمت‌های مختلف سازمان جمع‌آوری‌شده و سپس این اطلاعات ثبت و پردازش می‌گردد و در نهایت در قالب گزارش‌های مختلف در اختیار استفاده‌کنندگان گزارش‌های حسابداری قرار می‌گیرد تا بتوانند با استفاده از این اطلاعات تصمیم‌گیری‌های مختلفی  انجام دهند.

استفاده‌کنندگان اطلاعات حسابداری

چه کسانی از اطلاعات حسابداری استفاده می‌کنند؟ آیا حسابداری فقط برای مدیران و جهت اداره کسب‌وکار استفاده می‌شود؟  خیر،  استفاده‌کنندگان اطلاعات حسابداری طیف بسیار گسترده‌ای از افراد را در برمی‌گیرد که در زیر به تعدادی از آن اشاره می‌گردد.

سرمایه‌گذاران: هر فردی برای تصمیم‌گیری دررابطه‌با سرمایه‌گذاری در یک شرکت و یا کسب‌وکار نیازمند اطلاعات مالی مختلفی است که سودآوری کسب‌وکار، نرخ بازگشت سرمایه و غیره را برآورد کرده و در نهایت بر اساس آن تصمیم‌گیری کند.

مدیران شرکت‌ها: مدیران جهت اداره کسب‌وکار و استفاده کارا و اثربخش از منابع سازمان جهت جلوگیری از اتلاف منابع و دستیابی به بهترین نتایج نیازمند اطلاعات مالی مختلفی از قبیل بهای تمام شده، ضایعات، پیش‌بینی فروش، هزینه‌ها و…. هستند که برای اغلب این نیازها می‌بایست به سیستم اطلاعاتی حسابداری سازمان مراجعه نمایند.

اعتباردهندگان: اعتباردهندگان مختلف از قبیل بانک‌ها و افراد مختلف جهت ارائه وام و اعتبار نیازمند آن هستند که وضعیت سودآوری مشتریان و توانایی بازپرداخت وام‌ها توسط آن‌ها را ارزیابی کنند. بهترین منبع برای کسب اطلاعات فوق، صورت‌ها و گزارش‌های مالی مختلف است که توسط سیستم حسابداری تهیه می‌شود.

دولت‌ها: دولت‌ها نیز برای تصمیم‌گیری‌های کلان اقتصادی علاقه‌مند به جمع‌آوری و بررسی اطلاعات مالی شرکت‌ها و سایر بنگاه‌های خرد هستند. از طرف دیگر امروزه منبع اصلی درآمد اکثر دولت‌ها و حکومت‌ها  مالیات است و برای وصول صحیح و  منصفانه مالیات‌ها نیاز به منبع و مدارک قابل‌رسیدگی ای از اطلاعات است که می‌بایست توسط سیستم حسابداری شرکت‌ها و سازمان‌ها تهیه و نگهداری شود.

 و در نهایت عموم مردم: امروز عموم مردم به شکل مستقیم و یا غیرمستقیم تحت‌تأثیر فعالیت شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف قرار می‌گیرند به همین دلیل به موارد مختلفی از قبیل وضعیت سودآوری شرکت‌ها، بهای تمام شده محصولات، رعایت استانداردهای محیط زیستی  و…. علاقه‌مند هستند. اکثر نیازهای اطلاعاتی عموم مردم را نیز می‌توان با خروجی‌ها و گزارش‌های تهیه شده بر اساس سیستم اطلاعاتی شرکت‌ها پاسخ داد.

دقت در گستردگی استفاده‌کنندگان اطلاعات حسابداری  و نیازهای  اطلاعاتی آنان که در بالا تنها به مهم‌ترین آن‌ها اشاره شد نشان می‌دهد که چرا نیاز به رشته حسابداری در جامعه بسیار بالا است.

شاخه‌های رشته حسابداری

حسابداری مالی: هدف این شاخه از رشته حسابداری، برآورده‌کردن نیازهای اطلاعاتی افراد برون‌سازمانی است. در این شاخه از حسابداری، اطلاعات جهت استفاده افراد خارج از سازمان از قبیل سرمایه‌گذاران و سهام‌داران، اعتباردهندگان، دولت‌ها و عموم افراد با استفاده از قوانین خاصی که به آن استانداردهای حسابداری مالی گفته می‌شود، تهیه  و ارائه می‌گردد.

حسابداری مدیریت: همان‌طور که از نام این شاخه از حسابداری پیداست، هدف این شاخه، تهیه اطلاعات جهت استفاده در تصمیمات مختلف مدیران شرکت است؛ حسابداران مدیریت می‌بایست قادر باشند که گزارش‌های مختلف را بر اساس شکل و محتوای مدنظر مدیران و استفاده‌کنندگان درون‌سازمانی فراهم کنند.

حسابرسی: اطلاعاتی که توسط شرکت برای استفاده‌کنندگان برون‌سازمانی تهیه می‌شود ممکن است جانب‌دارانه باشد و توسط شرکت به نفع خود دست‌کاری شود. این اطلاعات تا زمانی که توسط یک مرجع متخصص بررسی نشود قابل‌باور و اتکا نخواهند بود. شاخه‌ای از حسابداری  که وظیفهٔ بررسی گزارش‌های مالی و مدارک زیر بنای آن‌ها را به عهده داشته و می‌بایست دررابطه‌با آن اظهارنظر کند، حسابرسی است.

حسابداری مالیاتی: این شاخه از حسابداری وظیفه  تهیه و ارائه گزارش‌ها و مدارک موردنیاز برای محاسبه رقم صحیح  مالیات را به عهده دارد. علاوه بر دانش عمومی حسابداری، آگاهی و تسلط بر قوانین مالیاتی مختلف نیازمند فعالیت در این شاخه از حسابداری است.

حسابداری دولتی: سازمان‌های دولتی و همچنین دولت‌ها و حکومت‌ها نیز می‌بایست در قبال قدرت و منابع مختلفی که مردم به امانت در اختیار آن‌ها قرار داده‌اند به مالیات‌دهندگان، اعتباردهندگان و عموم مردم پاسخگو باشند.  یکی از مهم‌ترین جنبه‌های پاسخگویی، پاسخگویی مالی است که بر اساس آن دولت‌ها می‌بایست در قبال منابع و مصارف مالی خود پاسخگو بوده و بیان کنند که آیا وصول و مصرف این منابع بر اساس قوانین مصوب است یا خیر.  حسابداری دولتی، ابزار مناسبی برای ایفای وظیفه  پاسخگویی مالی حکومت‌ها است.

علاوه بر شاخه‌های اصلی فوق، امروزه شاهد رشد و توسعه شاخه‌های دیگری از حسابداری  از جمله  حسابداری منابع انسانی، حسابداری محیط‌زیست و غیره هستیم که نویددهنده آینده‌ای هر چه‌بهتر برای این رشته است.

وضعیت بازار کار فارغ‌التحصیلان رشته حسابداری

بازار کار بسیار گسترده‌ای برای فارغ‌التحصیلان رشته حسابداری وجود دارد. از حسابدار فروشگاه‌های سر کوچه تا حسابدار بزرگ‌ترین سازمان‌ها و شرکت‌های مختلف، از مسئول دریافت و پرداخت  هر اداره و سازمان تا بالاترین مقامات مالی سازمان‌ها و شرکت‌ها، از استخدام در بخش دولتی تا استخدام در بخش عمومی و یا اشتغال به‌صورت انفرادی. خلاصه فرصت پیشرفت در رشته حسابداری واقعاً مهیا است؛ میزان پیشرفت و همچنین نحوه فعالیت به تلاش و پیگیری خودتان بستگی دارد.

توانایی لازم برای موفقیت در حسابداری

بسیاری از کسانی که می‌خواهند وارد رشته حسابداری شوند فکر می‌کنند که برای موفقیت در این رشته، درس ریاضی حرف اول را می‌زند! اما باید بدانید که برای موفقیت در این رشته نیاز به ریاضیات پیشرفته نیست و آنچه اهمیت دارد توانایی تحلیل مطالب به‌صورت منطقی است. پس خود ریاضی مهم نیست و آنچه اهمیت دارد منطق ریاضی است. شما می باست توانایی تجزیه تحلیل خود را از طریق حل تمرین‌های مختلف بالا برده و بتوانید تحلیل‌های منطقی دررابطه‌با داده‌های مالی در سازمان ارائه دهید. در این رشته حفظ‌کردن مطالب جای زیاد نداشته و آنچه اهمیت دارد توانایی تحلیل و حل مسئله توسط شماست.  نظم و انضباط، پشتکار، آموزش مستمر (تا پایان عمر حرفه‌ای‌تان)، تعامل و مهارت تحلیل داده می‌تواند شما را به حسابداری موفق تبدیل کند.

از کدام شاخه‌های دبیرستان می‌توان وارد رشته حسابداری شد؟

خبر خوب انکه، از تمامی شاخه های نظری و همچنین رشته‌های فنی حرفه‌ای و کار و دانش حسابداری، امکان ورود به  رشته حسابداری در دانشگاه وجود دارد.

مهم‌ترین درس‌های رشته حسابداری در دانشگاه کدام است؟

 از جمله مهم‌ترین درس های تخصصی رشته حسابداری می توان به  اصول حسابداری1 و 2، حسابداری میانه 1و 2 ، حسابداری پیشرفته 1 و 2 بهایابی (حسابداری صنعتی) 1و 2، مبانی حسابداری مدیریت، مبانی حسابداری بخش عمومی و حسابرسی 1 و 2 اشاره کرد.

منابع آموزشی مناسب برای این رشته کدام هست؟

خوشبختانه اساتید گرانقدر برای دروس اصلی حسابداری منابع زیاد و ارزشمندی را ترجمه و تألیف کرده‌اند که برای هر درس شما می‌توانید به کتاب‌های مختلفی  دسترسی داشته باشید. علاوه بر کتاب‌ها شما می‌توانید برای دروس رشته حسابداری  به سایت آکادمی لیزان مراجعه کرده و  به دوره‌ها و آموزش‌های ویدیویی که توسط اساتید برجسته تهیه شده‌اند دسترسی  پیدا کنید.

سخن پایانی

در این مقاله از آکادمی لیزان، به  معرفی رشته حسابداری پرداختیم؛ ابتدا این رشته به‌صورت ساده تعریف شد، استفاده‌کنندگان  و نیازهای آنان به اطلاعات حسابداری تشریع گردید و سپس انواع شاخه‌های حسابداری، فرصت‌های شغلی و دروس مهم این رشته  به‌صورت مختصر توضیح داده شد. درصورتی‌که دانشجوی  این رشته هستید و یا می‌خواهید رشته حسابداری را برای تحصیل در دانشگاه انتخاب کنید آموزش‌های دروس مختلف رشته حسابداری آکادمی لیزان حتماً به کارتان خواهد آمد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *