سوالات آزمون مامور تشخیص مالیات (دوره ششم) – درس حسابداری صنعتی با پاسخ تشریحی

سوالات آزمون مامور تشخیص مالیات

1- مواد برگشتی از تولید به چه حسابی بستانکار می شود؟

  الف) برگشت از خرید             ب) کالای در جریان ساخت             ج) کالای ساخته شده                د) مواد مصرفی

پاسخ آکادمی لیزان: گزینه 2 صحیح است. مواد برگشتی از خط تولید به تبع مستقیم یا غیرمستقیم بودن آن به بستانکارحساب کالای در جریان ساخت و حساب کنترل سربار ساخت زده می شود. به دلیل این که در گزینه ها فقط کالای دری جریان ساخت وجود دارد، بنابراین جواب درست این تست، گزینه 2 خواهد بود.

———————————————————————————————————————————————————————————————————-

2- کدام یک از گرینه های زیر جزو مواد غیرمستقیم است؟

 الف) چسب در تولید صندلی             ب) موتور و گیربکس در مونتاژ اتومبیل               ج) نخ در ریسندگی               د) نیشکر در تولید قند

پاسخ آکادمی لیزان: گزینه 1 صحیح است. مواد غیرمستقیم موادی هستند که به راحتی و با صرفه اقتصادی نمی توان آن ها را به محصول، رهگیری کرد. موتور وگیربکس، نخر در ریسندگی و نیشکر در تولید قند جزو مواد اصلی تولید هستند که قابلیت رهگیری به موضوع را دارا می باشند. اما چسب در تولید صندلی یک ماده جانبی بوده که حتی اگر بتوان آن را به محصول رهگیری کرد، رهگیری صرفه اقتصادی نداشته به همین دلیل به عنوان مواد غیرمستقیم تلقی می گردد.

———————————————————————————————————————————————————————————————————-

3- هزینه های تشکیل دهنده بهای تمام شده در موسسات تولیدی به چه حسابی منتقل می گردد؟

  الف) سربار کارخانه                                          ب) کالای ساخته شده

  ج) کالای در جریان ساخت                                د) خلاصه حساب سود و زیان

پاسخ آکادمی لیزان: گزینه 3 صحیح است. هزینه های تشکیل دهنده بهای تمام شده شامل مواد مستقیم، دستمزد مستقیم و سربار ساخت به بدهکار حساب کالای در جریان ساخت بسته خواهد شد.

———————————————————————————————————————————————————————————————————-

4- کدام یک از گزینه های زیر جزو هزینه های متغیر محسوب می شود؟

 الف) استهلاک بنای کارخانه               ب) استهلاک ماشین‌آلات               ج) حق بیمه کارگاه               د) کمیسیون فروشندگان

پاسخ آکادمی لیزان: گزینه 4 صحیح است. با افزایش تعداد فروش،کمیسیون فروشندگان نیز افزایش پیدا می کند یعنی با افزایش محرک، هزینه کل نیز تغییر می کند؛ بنابراین هزینه مذکور به عنوان هزینه متغیر طبقه بندی می گردد ولی در رابطه با سایر موارد با افزایش تولید،مقدار هزینه ها در حالت کلی بدون تغییر باقی می مانند پس هزینه ثابت هستند.

———————————————————————————————————————————————————————————————————-

5- هزینه یابی……….. در مواردی به کار می رود که آحاد محصول، مشابه یا تکراری یا مداوم نباشد.

   الف) سفارش کار                 ب) متغیر             ج) مرحله‌ای               د) استاندارد

پاسخ آکادمی لیزان: گزینه 1 صحیح است. در صورتی که محصولات، مشابه یا تکراری نباشند، بهای تمام شده هر سفارش متفاوت خواهد بود و می بایست از روش سفارش کار برای محاسبه بهای تمام شده استفاده کرد.

———————————————————————————————————————————————————————————————————-

6- مناسب ترین روش جهت بستن حساب سربار کارخانه با مانده کم در آخر سال مالی با……… است.

   الف) موجودی مواد خام            ب) کالای در جریان ساخت           ج) کالای ساخته شده              د) قیمت تمام شده کالای فروش رفته

پاسخ آکادمی لیزان: گزینه 4 صحیح است. در صورتی که اضافه و یا کسر جذب سربار کم اهمیت( مانده کم) باشد می توان آن را به حساب بهای تمام شده کالای فروش رفته منظور نمود.

———————————————————————————————————————————————————————————————————-

7- برای تعیین قیمت تمام شده کدام یک از کالاهای ساخته شده زیر، روش هزینه یابی مرحله ای مناسب است؟

   الف) اتومبیل‌سازی               ب) درب و پنجره                    ج) کشتی‌سازی                        د) ماشین‌آلات تراش مخصوص

پاسخ آکادمی لیزان: گزینه 1 صحیح است. هنگامی که محصولات تولیدی، محصولاتی مشابه و همگن باشد می توان از روش هزینه یابی مرحله ای استفاده کرد که با بررسی گزینه ها تنها برای شرکت های اتومبیل سازی که محصولات مشابه تولید می کند، روش هزینه یابی مرحله ای قابل استفاده است.

———————————————————————————————————————————————————————————————————-

8-در حالتی که کارخانه، دفاتر مستقل نگهداری می کند، کدام حساب زیر در دفاتر کارخانه نگهداری نمی شود ؟

الف) موجودی کالا              ب) موجودی کالای در جریان ساخت         ج) موجودی کالای ساخته شده        د) بهای کالای فروش رفته

پاسخ آکادمی لیزان: گزینه 4 صحیح است. در صورتی که که کارخانه، دفاتر مستقل نگهداری کند، حساب های موجودی کالا، کالای در جریان ساخت و کالای ساخته شده در کارخانه مورد استفاده قرار می گیرد ولی با توجه به آن که دفاتر کارخانه مستقل از سایر قسمت ها از جمله قسمت اداری و فروش می باشد، پس ثبت های مربوط به فروش در دفاتر کارخانه (شامل فروش و بهای تمام شده) انجام نمی شود.

———————————————————————————————————————————————————————————————————-

9- کدام مورد زیر از اقلام سربار نیست؟

الف) دستمزد غیرمستقیم                                      ب) مواد غیرمستقیم

ج) هزینه آب و برق و کارخانه                                د) هزینه استهلاک ساختمان اداری

پاسخ آکادمی لیزان: گزینه 4 صحیح است. سربار شامل مواد غیرمستقیم، دستمزد غیرمستقیم و سایر هزینه های تولیدی به غیر از مواد و دستمزد مستقیم است؛ بنابراین تنها هزینه ساختمان اداری که مربوط به قسمت تولید نیست جزو هزینه سربار تلقی نمی گردد. این هزینه به عنوان هزینه دوره و در قسمت هزینه های اداری، عمومی و فروش در صورت سود و زیان منعکس می گردد.

———————————————————————————————————————————————————————————————————-

10- کدام یک از گزینه های زیر جزو هزینه های ثابت است ؟

  الف) مواد مستقیم                 ب) دستمزد مستقیم               ج) هزینه استهلاک به روش سنوات عملکرد                د) هزینه اجاره

پاسخ آکادمی لیزان: گزینه؟ صحیح است. مواد مستقیم و دستمزد مستقیم با افزایش تعداد تولید افزایش پیدا می‌کنند؛ بنابراین هزینه‌های فوق جزو هزینه‌های متغیر هستند؛ اما در حالت کلی هزینه استهلاک در تمامی روش‌ها به‌غیراز روش آحاد تولید، هزینه ثابت می‌باشد. هزینه اجاره نیز در حالت کلی و در کوتاه‌مدت در اغلب اوقات ارتباطی با تعداد تولید نداشته؛ بنابراین این هزینه نیز جزو هزینه‌های ثابت درنظر گرفته می‌شود.

بنابراین، تست مذکور فاقد جواب صحیح می‌باشد.


شما دوستان و مخاطبان عزیز آکادمی لیزان، برای اطلاع از جدیدترین آموزش ها، می توانید صفحه ما را در اینستاگرام دنبال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *