روش حذف مستقیم مطالبات غیرقابل‌وصول

در این مقاله از آکادمی لیزان به بررسی و تشریح روش حذف مستقیم مطالبات غیرقابل‌وصول خواهیم پرداخت و ثبت ها و نکات مهم آن را برای شما عزیزان بیان می‌کنیم.

واحدهای تجاری در فروش نسیه کالاها و خدمات به اشخاص نهایت دقت را در شناسایی درجه اعتماد و اعتبار مشتریان خود به عمل می‌آورند، اما بسیار اتفاق می‌افتد که برخی از مشتریان به دلایل گوناگونی قدرت و توانایی پرداخت بدهی خود را از دست می‌دهند و این امر باعث می‌شود که قسمتی از مطالبات واحد تجاری، غیرقابل‌وصول گردد مشکل غیرقابل‌وصول تعیین زمان شناسایی زبان مرتبط با آنها است. به‌طورکلی دو روش دراین‌خصوص وجود دارد:

۱- روش حذف مستقیم

۲- روش ایجاد ذخیره

 

در این مقاله قصد داریم روش حذف مستقیم را توضیح دهیم.

روش حذف مستقیم:

در این روش تا زمانی که لاوصول بودن طلب واحد تجاری قطعی نگردد ثبتی در دفاتر انجام نمی‌شود، لذا ممکن است در حساب‌های دریافتنی واحد تجاری طلب‌هایی وجود داشته باشد که مدت‌ها از سررسیدشان گذشته و احتمال وصول آنها بسیار ضعیف است. به‌محض این که شواهد و مدارک کافی دال بر غیرقابل‌وصول بودن این‌گونه مطالبات فراهم گردید، حساب دریافتنی غیرقابل‌وصول با بدهکار کردن هزینه مطالبات سوخت شده و بستانکار کردن حساب‌های دریافتنی از دفاتر حذف می‌شود.

طرفداران روش حذف مستقیم معتقدند که باید واقعیت‌ها و نه برآوردها ثبت شوند آنها فرض می‌کنند که از هر فروش یک حساب دریافتنی خوب ایجاد می‌شود و این رویدادهای بعدی است که باعث می‌شود برخی از حساب‌ها غیرقابل‌وصول و بی‌ارزش شوند.

روش حذف مستقیم اگرچه به‌ظاهر عینیت بیشتری دارد؛ ولی خالص ارزش بازیافتنی مطالبات را بیش از میزان واقعی می‌دهد. همچنین در صورت استفاده از این روش اصل تطابق هزینه‌ها با درآمد خدشه‌دار می‌شود (ممکن است مطالبات سوخت شده مربوط به مانده‌حساب‌های دریافتنی دوره‌های مالی قبل باشد) در نتیجه به‌کارگیری این روش به‌استثنای هنگامی که مطالبات حذف شده کم‌اهمیت باشد، مناسب نمی‌باشد.

برای درک بهتر این موضوع، به مثال زیر توجه کنید:

در تاریخ 1402/06/22مبلغ 100،000،000 ریال طلب شرکت سهیل از آقای محمدی (یکی از مشتریان تجاری) غیرقابل وصول تشخیص داده شد. شرکت سهیل برای شناسایی مطالبات غیر قابل وصول از روش حذف مستقیم استفاده می کند.

مطلوبست: انجام ثبت لازم در دفتر روزنامه در تاریخ 1402/06/22

حل:

هزینه مطالبات سوخت شده            100،000،000

                    حساب‌های دریافتنی تجاری   100،000،000

 

نکته: هزینه مطالبات سوخت شده به دلیل آن که در اثر عدم دقت در اعطای اعتبار از طرف مدیران واحد تجاری و یا عدم اتخاذ روش‌های مناسب برای وصول مطالبات به وجود آمده و نتیجه سوء عملکرد مدیران اجرایی را دررابطه‌با مطالبات نشان می‌دهد، لذا باید جزء هزینه‌های عمومی و اداری در صورت سود و زیان طبقه‌بندی شود.

 

شما مخاطبان عزیز می‌توانید برای مشاهده فایل‌های آموزشی حسابداری، صفحه ما را در اینستاگرام دنبال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *