دستمزد مقطوع در سال 1403 (لیست تمامی شغل ها)

در این مقاله از آکادمی لیزان به بررسی مفهوم دستمزد مقطوع در سال1403 می‌پردازیم و تمامی مشاغلی که مشمول این لیست خواهند شد را با تمام جزئیات مورد بررسی قرار خواهیم داد.

دستمزد مقطوع، دستمزدی است که کارفرمایان مکلف به رعایت آن در محاسبه و پرداخت حق بیمه کارگران کارگاه‌های خود می‌باشند. دستمزد مقطوع در مورد تعدادی از فعالیت‌های اقتصادی کاربرد دارد و الزامی می‌باشد. کارفرما مجاز به پرداخت حق بیمه کمتر از دستمزد مقطوع اعلام شده در آن سال نخواهد بود و اگر این کار را انجام دهد، مشمول جرایم بیمه‌ای و قانون کار خواهد بود.

هر ساله سازمان تأمین اجتماعی دستمزد مقطوع مشخص شده را تعیین و اعلام می‌نماید و کارفرمایان را ملزم می‌کند تا بر مبنای دستمزد مقطوع تعیین شده نسبت به ارسال لیست و پرداخت حق بیمه‌شدگان واحد خود اقدام کنند.

 

برای مشاهده و دانلود دستمزد مقطوع تعیین شده در سال 1403 از لینک های زیر استفاده نمایید:

 

بخش‌هایی از بخشنامه شماره ۲۷۶۷۱۶ مورخ ۱۴۰۲/۱۲/۲۹

به پیوست تصویر بخشنامه شماره ۲۷۶۷۱۶ مورخ ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ وزارت محترم تعاون، کار و رفاه اجتماعی موضوع تصویب‌نامه جلسه مورخ ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ شورای عالی کار درخصوص تغییر حداقل دستمزد روزانه و سایر سطوح دستمزدی و حداقل مزایای پرداختی به کارگران مشمول قانون‌ کار در سال ۱۴۰۳ ارسال و میزان افزایش دستمزد روزانه مبنای کسر حق بیمه از ابتدای سال جاری را به شرح ذیل اعلام می‌نماید. واحدهای اجرایی مکلفند ضمن اطلاع رسانی به کارفرمایان مشمول قانون تامین اجتماعی مراتبی را به هنگام دریافت لیست و حق بیمه ماهیانه رعایت نمایند:

  1. حداقل دستمزد روزانه مبنای وصول حق بیمه، بیمه شدگان مشمول قوانین کار و تامین اجتماعی (به استثنای مشاغل و فعالیت‌های دارای دستمزد مقطوع) مبلغ ۲،۳۸۸,۷۲۸ ریال اعلام می‌گردد.
  2. سایر سطوح دستمزدی براساس آخرین دستمزد روزانه سال ۱۴۰۲، معادل ۲۲ درصد به علاوه رقم ثابت روزانه ۲۳۰,۰۲۶ ریال به شرح ذیل افزایش می‌یابد.
    مزد روزانه شغل سال ۱۴۰۳ = (۲۳۰,۰۲۶+۱/۲۲×آخرین مزد روزانه شغل در سال ۱۴۰۲) 
  3. با توجه به اینکه طبق بندهای (۲), (۳), (۴) و (۵) تصویب‌نامه فوق الذکر مقرر گردیده است کارفرمایان مشمول قانون کار به کلیه کارگران اعم از دائم و موقت و مجرد یا متأهل ماهیانه مبلغ ۱۴,۰۰۰,۰۰۰ریال بابت کمک هزینه اقلام مصرفی خانوار به عنوان مزایای رفاه و انگیزه ای، مبلغ ۹,۰۰۰,۰۰۰ریال بابت کمک هزینه مسکن کارگری، مبلغ ۲،۱۰۰،۰۰۰ریال بعنوان پایه سنواتی (که در سال ۱۴۰۳دارای یکسال سابقه کار شده یا یکسال از دریافت آخرین پایه سنوات آنان گذشته باشد) و همچنین حق تاهل پرداخت نمایند، لذا کارفرمایان کارگاه های مشمول قانون کار می‌بایست طبق بند (۵) ماده (۲) قانون تامین اجتماعی و آیین نامه اجرایی ماده (۳۹) قانون اخیرالاذکر با رعایات بخشنامه های (۵) و (۵/۱) جدید درآمد به هنگام تنظیم صورت مزد و مزایا نسبت به درج مبالغ یادشده به همراه سایر اقلام مشمول کسر حق بیمه از جمله اضافه کاری و… در ستون مربوطه و کسر حق بیمه متعلقه و پرداخت آن به شعبه اقدام نمایند.توجه: لازم به ذکر می‌باشد که چنانچه براساس مصوبه هیأت محترم وزیران، مبالغ حق مسکن قابل پرداخت به بیمه شدگان در سال ۱۴۰۳افزایش یابد، مراتب مجدداً جهت اقدام اعلام خواهد شد.

     

  4. طبق بند (۵) تصویبنامه فوق الذکر، مقرر گردیده است که کارفرمایان مشمول قانون کار به کلیه کارگران متأهل اعم از مرد و زن از ابتدای فروردین ماه ۱۴۰۳ماهانه مبلغ ۵/۰۰۰/۰۰۰ریال به عنوان حق تأهل پرداخت نمایند.
  5. به موجب بند (۲) مصوبه مزبور و تبصره های ذیل آن و نیز دستورالعمل های صادره از سوی اداره کل روابط کار، جبران خدمت و بیمه بیکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و جداول مربوطه، کلیه کارفرمایان مکلفند از مبلغ مزد پایه سنوات کارگران مشمول قانون کار (اعم از کارگاه‌های دارای طرح فاقد طرح بندی و فاقد طرح طبقه بندی مشاغل) که دارای حداقل یک سال سابقه کار در همان کارگاه شده یا یک سال از دریافت آخرین پایه سنواتی آنان گذشته استمبلغ روزانه ۷۰,۰۰۰ریال، حق بیمه متعلقه را کسر و با رعایت ماده (۳۹) قانون تامین اجتماعی و آئین نامه اجرایی مربوطه به سازمان پرداخت نمایند. 
  6. به هنگام محاسبه حق بیمه آن دسته از بیمه شدگان که در آخرین گزارش بازرس انجام شده مربوط به قبل از ۱۴۰۳/۰۱/۰۱ دستمزد آنان بیش از حداقل دستمزد روزانه (۱،۷۶۹،۴۲۸ریال) درج گردیده است، چنانچه در سال ۱۴۰۳ کارفرما از ارسال لیست و پرداخت حق بیمه، بیمه شدگان مذکور خودداری و یا در لیست های ارسالی ترک کار آنها را اعلام ننماید، می‌بایست دستمزد و مزایای آنها به شرح بندهای فوقالذکر تعیین و سپس مبنای محاسبه حق بیمه ماه‌هایی که لیست آن ارسال نشده است قرار گیرد. 
  7. حداقل مبنای پرداخت حق بیمه، بیمه شدگان ادامه بیمه به طور اختیاری مطابق بخشنامه (۶۸۶) امور بیمه شدگان به شماره ثبت ۱۰۰۰/۹۸/۱۸ مورخ ۱۳۹۸/۱/۵ برابر ۱/۲حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار خواهد بود.همچنین مبنای پرداخت حق بیمه، بیمه شدگان ادامه بیمه به طور اختیاری که مبنای پرداخت حق بیمه آنان در سال ۱۴۰۲از رقم روزانه ۱,۷۶۹,۴۲۸ریال بیشتر می‌باشد، همانند سایر سطوح دستمزد معادل ۲۲درصد به علاوه رقم ثابت روزانه ۲۳۰,۰۲۶ریال مطابق روش ذیل در سال جاری افزایش می‌یابد که در هر حال از ۱/۲حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار کمتر نخواهد بود.مبنای پرداخت حق بیمه روزانه در سال ۱۴۰۳ = (۲۳۰,۰۲۶+۱/۲۲×آخرین مبنای پرداخت حق بیمه روزانه در سال ۱۴۰۲)

     

  8. حداقل مبنای پرداخت حق بیمه، بیمه شدگان صاحبان حرف و مشاغل آزاد در سال ۱۴۰۳معادل رقم روزانه ۲,۳۸۸،۷۲۸ریال خواهد بود. همچنین با توجه به مفاد بند ۴ دستور اداری شماره ۱۰۰۰/۹۹/۱۲۱۲۶مورخ ۹۹/۱۲/۲۰ در مواردی که دستمزد مبنای پرداخت حق بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد بالاتر از حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار در سال ۱۴۰۲باشد، می‌بایست ضریب دستمزد مربوطه نسبت به حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار در سال ۱۴۰۳رعایت گردد.
    مثال) بیمه شده ای در سال ۱۴۰۲نسبت به انعقاد قرارداد بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد با دستمزد مبنای پرداخت حق بیمه روزانه ۴،۰۶۹،۶۸۵ریال اقدام نموده است. با توجه به اینکه دستمزد روزانه مذکور نسبت به حداقل دستمزد سال ۱۴۰۲معادل ۲/۳می‌باشد، بنابراین دستمزد مبنای پرداخت حق بیمه روزانه وی در سال ۱۴۰۳برابر فرمول ذیل به مبلغ ۵,۴۹۴,۰۷۴ریال خواهد بود. دستمزد مبنای پرداخت حق بیمه سال ۱۴۰۳ = (۲,۳۸۸,۷۲۸×ضریب دستمزد مربوطه نسبت به حداقل دستمزد سال ۱۴۰۲ معادل ۲/۳)

    تذکر: مبنای پرداخت حق بیمه، بیمه شدگان ایرانیان خارج از کشور و بیمه های توافقی مطابق دستور اداری شماره ۱۰۰۰/۹۹/۱۲۱۲۶ مورخ ۹۹/۱۲/۲۰ خواهد بود.
  9. کلیه پرداخت‌های آن دسته از مقرری بگیران بیمه بیکاری که تاریخ وقوع بیکاری آنان از تاریخ ۱۴۰۳/۰۱/۰۱ به بعد می‌باشد، با رعایت حداقل دستمزد سال ۱۴۰۳خواهد بود. همچنین پرداخت‌های آن دسته از مقرری بگیران بیمه بیکاری سنوات قبل که در سال ۱۴۰۳ادامه می‌یابد و مبلغ آن کمتر از حداقل دستمزد سال ۱۴۰۳میباشد تا مبلغ حداقل دستمزد سال ۱۴۰۳ترمیم می‌گردد. 
  10. ضریب دستمزد رانندگان حمل و نقل بار و مسافر بین شهری موضوع بند (۷) هشتصد و چهارمین جلسه هیأت مدیره مورخ ۱۳۸۱/۳/۲۶و اصلاحات بعدی آن در سال های ۱۳۹۷و ۱۴۰۲ به شرح ذیل تعیین و از تاریخ ۱۴۰۳/۰۱/۰۱ مبنای دریافت حق بیمه و ارائه تعهدات قانونی تعیین می‌گردد. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *