جمعه کاری چیست و چگونه محاسبه می‌شود؟

جمعه کاری چیست و چگونه محاسبه می‌شود

یکی از مباحث چالش‌برانگیز و پر از ابهام حقوق و دستمزد، جمعه کاری است که اکثر حسابدارها با آن مشکل دارند و به‌صورت عمیق و اصولی آن را درک نکرده‌اند. در این مقاله از آکادمی لیزان به‌صورت کامل موضوع جمعه کاری را پوشش خواهیم داد برای شما توضیح خواهیم داد که جمعه کاری چیست و چگونه محاسبه خواهد شد

جمعه کاری چیست؟

طبق ماده 62 قانون کار کارفرمایان مکلف هستند یک روز در هفته را برای کارگران تعطیل نمایند و مزد آن را به‌صورت کامل به کارگران پرداخت کنند؛ بنابراین کارفرمایان حق ندارند مزد روزهای جمعه را با این استدلال که کارگر در محل کار حضور نداشته است، کسر نمایند. روز جمعه روز استراحت می‌باشد؛ بنابراین کارگران می‌توانند این روز را در کنار خانواده باشند و مزد آن روزشان را دریافت کنند.

محاسبه جمعه کاری

ما دو نوع جمعه کاری داریم:

  • مورد اول: جمعه کاری با جایگزین

در این حالت کارگر روز جمعه در محل کار حضور دارد؛ اما کارفرما یک روز دیگر در طول هفته را برای کارگر تعطیل می‌کند؛ یعنی آن روز تعطیل را جبران می‌نماید. در این صورت مبنای محاسبه جمعه کاری 40 درصد مزد مبنای روزانه خواهد بود، استدلال هم به این شیوه است می‌گوییم درست است که کارفرما یک روز دیگر را برای کارگر تعطیل می‌کند؛ اما چون کارگر را از روز تعطیلی که روز خانواده است، منع کرده است باید 40 درصد مزد مبنای روزانه را به‌عنوان فوق‌العاده جمعه کاری به کارگر پرداخت کند.

  • مورد دوم: جمعه کاری بدون جایگزین (جمعه کاری موردی):

در این حالت کارگر روز جمعه را در محل کار حضور دارد؛ اما کارفرما هیچ روز دیگری را برای کارگر تعطیل نمی‌کند. این مورد چون به‌ندرت اتفاق می‌افتد به آن جمعه کاری موردی گفته می‌شود. در این حالت کارفرما مکلف است علاوه 1.4 مزد مبنای روزانه را به کارگر پرداخت نماید.

 

نکته: در هیچ جای قانون به تعطیل کاری اشاره نشده است اما همانند جمعه کاری با آن برخورد خواهیم کرد.

برای یادگیری حقوق و دستمزد به صورت کامل و اصولی می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

حقوق و دستمزد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *