افت در حسابداری؛ ثبت حسابداری و نکات مهم

افت در حسابداری

در این مقاله از آکادمی لیزان، قصد داریم به تشریح موضوع افت در حسابداری بهایابی (صنعتی) بپردازیم و تمامی موارد و نکات مهم آن را برای شما مخاطبین عزیز به صورت ویدیویی و مقاله تشریح نماییم.

در جریان تولید محصول ممکن است در اثر عواملی مانند تبخیر، آب‌رفتگی، نامناسب‌بودن کیفیت مواد اولیه، نابابی و مواردی ازاین‌قبیل بخشی از مواد اولیه وارده به فرایند تولید به محصول تبدیل نگردد و یا به محصولی تبدیل گردد که ویژگی محصولات سالم را نداشته باشد. خسارات و زیان‌های ناشی ازاین‌قبیل موارد شامل زائدات، ضایعات و هزینه دوباره‌کاری بر روی محصولات معیوب می‌باشد.

افت در حسابداری چیست؟

عبارت است از کاهش حجم و یا وزن مواد به‌کاررفته در اثر فرآیند ساخت و فرآوری محصول. برای مثال یک شرکت تولید و پخش فرآورده‌های لبنی وقتی برای تولید ماست، شیر را می‌جوشاند مقداری از آن تبخیر می‌شود. فرضاً یک کیلوگرم به 950 گرم شیر جوشیده تبدیل می‌شود یعنی 50 گرم (5%) افت مواد وجود دارد. بهای موادی که در اثر افت ناپدید و از بین می‌رود در محاسبات حسابداری موردتوجه قرار نمی‌گیرد و بهای آن به طور خودکار روی مواد باقی‌مانده (در این مثال 95% مواد) سرشکن می‌شود. در حسابداری مدیریت نیز بهای مواد اولیه مصرفی با احتساب افت تعدیل و سپس در تصمیم‌گیری‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرد.

 در مثال فوق اگر نرخ هر کیلو شیر خام 4،750 ریال باشد، نرخ واقعی هر کیلو شیر خالص 5،000 خواهد بود؛ بنابراین افت در نهایت به طور محتوایی موجب افزایش نرخ مواد می‌شود و هیچ برخورد خاصی با آن نمی‌شود. از نظر کنترلی و جهت حفظ آن در شرایط عادی و معمول، مقدار افت به طور مرتب یا متناوب بازرسی می‌شود. ویژگی خاص افت این است که اثری از آن باقی نمی‌ماند و ماهیت فیزیکی و عینی خود را از دست می‌دهد.

شما همراهان عزیز می توانید برای یادگیری مطالب و مفاهیم بیشتر از حسابداری صنعتی(بهایابی) روی تصویر زیر کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *