آشنایی با هزینه‌های متغیر، ثابت و نیمه متغیر

در این مقاله از آکادمی لیزان، قصد داریم به تشریح طبقه‌بندی هزینه‌ها(هزینه‌های متغیر، ثابت و نیمه متغیر) بر مبنای رفتار آن‌ها بپردازیم و تمامی موارد و نکات مهم آن را برای شما مخاطبین عزیز به‌صورت ویدیویی و مقاله تشریح نماییم.

منظور از رفتار هزینه‌ها، عکس‌العمل آن‌ها نسبت به تغییرات عامل هزینه است؛ یعنی این که هزینه‌ها در مقابل تغییرات عامل هزینه چه عکس‌العملی از خود نشان می‌دهند. بعضی از اقلام هزینه در مقابل تغییر عامل هزینه از خود عکس‌العملی نشان نمی‌دهند و ثابت باقی می‌مانند؛ اما برخی دیگر از خود عکس‌العمل نشان می‌دهند و تغییر می‌کنند. آگاهی از تغییر هزینه‌ها در مقابل عامل هزینه (سطح فعالیت) نه‌تنها در حسابداری صنعتی بلکه برای مدیران واحدهای تجاری نیز ضرورت دارد. چرا که اطلاعات مربوط به رفتار هزینه‌ها در امر کنترل یا ارزیابی عملکرد و تهیه بودجه نقشی اساسی دارد.

 بر اساس رفتار هزینه‌ها در مقابل عامل هزینه، هزینه‌ها به 3 دسته تقسیم می شوند:

  • هزینه‌های متغیر: هزینه‌هایی هستند که مبلغ آن‌ها متناسب با تغییر در عامل هزینه یا به بیان دیگر متناسب با تغییر در سطح فعالیت تغییر نمی‌کند؛ اما نرخ آن‌ها برای هر واحد از عامل هزینه یا سطح فعالیت ثابت است. به‌عبارت‌دیگر این هزینه‌ها با افزایش سطح فعالیت، افزایش و با کاهش سطح فعالیت، کاهش می‌یابند. هزینه مواد مستقیم، هزینه دستمزد مستقیم و هزینه کمیسیون فروش نمونه‌هایی از هزینه‌های متغیر هستند.

 

  • هزینه‌های ثابت: هزینه‌هایی هستند که مبلغ کل آن‌ها در یک دوره زمانی معین در یک دامنه مربوط با تغییر عامل هزینه یا سطح فعالیت تغییر نمی‌کند؛ اما نرخ آن‌ها برای هر واحد از عامل هزینه یا سطح فعالیت متغیر است؛ یعنی با افزایش عامل هزینه یا سطح فعالیت، هزینه ثابت هر واحد کاهش و برعکس با کاهش عامل هزینه یا سطح فعالیت، هزینه ثابت هر واحد افزایش می‌یابد. هزینه اجاره ساختمان، هزینه حقوق سرپرستان خط تولید و هزینه عوارض نوسازی نمونه‌هایی از هزینه‌های ثابت می‌باشند.
  • هزینه‌های نیمه متغیر: به این هزینه‌ها، هزینه‌های مخلوط نیز گفته می‌شود. هزینه‌هایی هستند که بخشی از آن‌ها ثابت و بخشی دیگری از آن‌ها متغیر است. هزینه آب، هزینه برق و هزینه تلفن نمونه‌هایی از هزینه‌های مخلوط هستند. یک بخش از این هزینه‌ها که همان حق آبونمان است ثابت بوده و ارتباطی به میزان مصرف (عامل هزینه) ندارد و بخش دیگر آن‌ها که تابع میزان مصرف می‌باشد، متغیر است.

شما همراهان عزیز می توانید برای یادگیری مطالب و مفاهیم بیشتر از حسابداری صنعتی(بهایابی) روی تصویر زیر کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *